Skärmavbild 2019-05-03 kl. 11.12.50.png

LANSERING AV OWNERSHIFTS RAPPORT

Rapporten lanserades på den internationella kvinnodagen 2019 med över 4.6 miljoner unika visningar i redaktionella medier. Rapporten, organisationen bakom densamma liksom budskapet, ”ägande som maktfaktor”, debatterades i TV, Radio och tidningar. Allt ifrån affärstidningar så som Dagens Industri till kvällstidningar som Expressen. Nyhetsaggregatorn Omni gjorde pushnotiser om nyheten och Sveriges radio behandlade ämnet på morgonpasset. Även i sociala medier delades flertalet inlägg under hashtaggen #vemägersverige, på gräsrotsnivå och även av etablerade influencers.

Skärmavbild 2019-05-03 kl. 11.24.00.png

TV4 NYHETERNA

Inslag om Ownershifts rapport på TV4 nyheternas morgoninslag. Uppföljning på kvällsnyheterna där folk på stan blir tillfrågade om hur ägandet är fördelat hemma hos dem.

TV4 NYHETSMORGON

Direktsänt inslag med Emma Heikensten från Ownershift på TV4 Nyhetsmorgon. Emma går igenom rapporten, dess insikter och slutsatser och ger konkreta tips på hur tittarna kan se över sitt egna ägande.

Skärmavbild 2019-05-03 kl. 10.35.41.png
DN_redigerad.png

DAGENS NYHETER

Förstasida på DN.se med ingående artikel och genomgång av den nylanserade rapporten och dess slutsatser. Talespersoner från Ownershift intervjuas även.

AFTONBLADET TV

Direktsänt inslag med Linda Waxin, en av grundarna bakom Ownershift. Noggrann genomgång av rapporten, varför Ownershift grundades och hur framtida rapporter kommer se ut.

Skärmavbild 2019-05-03 kl. 10.37.53.png
IMG_3565.PNG

SOCIALA MEDIER

I sociala medier delades flera inlägg under hashtaggen #vemägersverige inför lanseringen för att skapa buzz, detta på gräsrotsnivå och även av etablerade influencers med över 200.000 följare. På lanseringsdagen skickades ett uppföljningsinlägg ut med mer ingående statistik.

Skärmavbild 2019-05-03 kl. 10.55.17_redi

BAKGRUND

Ownershift är en nystartad politiskt obunden tankesmedja som vill sätta frågan om ägande som maktfaktor på agendan. Detta lyfts primärt genom årliga rapporter som kartlägger ägandet.


 

Techposition fick i uppgift att på strategiskt och operativt plan lansera rapporten, uppmärksamma organisationen bakom den och ge frågan om ägande maximal uppmärksamhet.

UTMANINGAR

Rapporten som lanseras måste hålla en mycket hög kvalitativ standard utan att kompromissa på begriplighet. Den måste även vara självbärande och politiskt neutral för att kunna citeras som trovärdig källa.

Rapporten ska helst nå så många som möjligt, helst via alla kategorier av medier – allt på samma dag.


Lanseringen av rapporten måste ske stegvis i både redaktionella och sociala medier utan att röja för mycket information inför lansering.​

Version1.png
62FB144C-D007-4175-909A-A0F4D7335BF5.JPG

GENOMFÖRANDE

Rapporten tas fram och kureras tillsammans med Ownershift.


Techposition identifierar hundratals intressenter som berörs av och kan lyfta frågorna vi driver och tar sedan fram en nogrann lanseringsstrategi.​



Genom intensiv mediebearbetning med strategiskt utvalda medier och konton i sociala medier säkrar vi ett starkt buzz inför lanseringdagen.

Techposition medietränar sedan flera talespersoner från Ownershift med de viktigaste budskapen.

Rapporten lanseras på den internationella kvinnodagen 2019 för att matcha den mediala agendan maximalt. Techposition sköter mediebevakningen och ser till att besvara frågor och behålla momentum för nyheten.